האם ברכב חשמלי יש קרינה?

רכבים חשמליים צברו פופולריות בשנים האחרונות בשל היתרונות הסביבתיים שלהם, התלות המופחתת בדלקים מאובנים וקלות השימוש. עם זאת, התעוררו חששות לגבי פליטת קרינה פוטנציאלית מכלי רכב אלה, מה שהוביל לוויכוחים לגבי ההשפעות הבריאותיות האפשריות שלהם על נהגים ונוסעים. מאמר זה בוחן האם כלי רכב חשמליים פולטים קרינה, ואם כן, ההשלכות על מי שמשתמש בהם.

    להצעת מחיר:
    077-805-4644

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    מומחים מסכימים בדרך כלל שכלי רכב חשמליים אינם חושפים אנשים לרמות מזיקות של קרינה. השדות האלקטרומגנטיים המיוצרים על ידי סוללות מכוניות חשמליות נחקרו ביסודיות, ואין ראיות קונקרטיות המצביעות על כך שהם גורמים לבעיות בריאותיות משמעותיות כמו סרטן. יתרה מכך, מחקרים לא מצאו הבדל ניכר בחשיפה לשדות אלקטרומגנטיים בין כלי רכב חשמליים לבין עמיתיהם המונעים בגז או היברידיים, מה שמפחית את החשש לסכנות פוטנציאליות הקשורות לרכבי חשמל באופן ספציפי.

    יסודות קרינה לרכב חשמלי

    כלי רכב חשמליים הופכים פופולריים יותר ויותר בשל אופיים ידידותי לסביבה והתלות המופחתת בדלק מאובנים. עם זאת, הועלו כמה חששות בנוגע לפליטות הקרינה הפוטנציאליות מכלי רכב חשמליים. חלק זה ידון ביסודות הקרינה בכלי רכב חשמליים ויתייחס לחששות אלו.

    כלי רכב חשמליים, כמו כל המכשירים האלקטרוניים, פולטים שדות אלקטרומגנטיים, הנוצרים על ידי הסוללות, המעגלים הפנימיים ורכיבים אחרים שלהם. ישנם שני סוגים עיקריים של תדרים: תדר נמוך במיוחד (ELF) ותדר רדיו (RF). קרינת ELF נפלטת מכל המכשירים האלקטרוניים, בעוד שקרינת RF נפלטת רק ממכשירים עם חיבורים אלחוטיים כמו שירותי טלפון סלולרי, Bluetooth ו-Wi-Fi.

    למרות מחקרים הקושרים חשיפה ל-EMF לבעיות בריאות, רמות הקרינה מכלי רכב חשמליים נחשבות למינימליות. למעשה, נהגים חשופים לפחות מ-20% מרמות הקרינה שעליהן מייעצת הנציבות הבינלאומית להגנה מפני קרינה בלתי מייננת. זה מצביע על כך שכלי רכב חשמליים אינם נחשבים לסיכון בריאותי משמעותי עקב פליטת קרינה.

    חשש נוסף הוא נוכחותו של "חשמל מלוכלך" בכלי רכב חשמליים. זוהי צורה של EMF שנוצר על ידי מכשירים אלקטרוניים כאשר הם ממירים מתח זרם חילופין (AC) לזרם ישר (DC), ויוצרים קוצים במתח בתדר גבוה. דוקרנים אלו זורמים בחזרה לרשת החשמל ויכולים להקרין אל הסביבה. למרות שחשמל מלוכלך קיים בכלי רכב חשמליים, הוא נמצא גם במכשירים ביתיים נפוצים אחרים ואינו ייחודי לרכבי רכב חשמליים.

    שדות מגנטיים וחשמליים ברכבי רכב חשמליים

    שדות מגנטיים בתדר נמוך

    כלי רכב חשמליים (EV) מייצרים שדות מגנטיים בתדר נמוך עקב זרמים חשמליים הזורמים במנועים, בסוללות ובמערכות הטעינה שלהם. עם זאת, חשוב לציין שהשדות המגנטיים הללו נמצאים הרבה מתחת לגבולות החשיפה המומלצים. למעשה, הם דומים לרמות שנמצאות בכלי רכב מונעי בנזין ודיזל.

    מחקר של SINTEF, ארגון מחקר עצמאי מנורבגיה, ניתח את הקרינה האלקטרומגנטית של שבע מכוניות חשמליות שונות והשווה אותן לכלי רכב עם מנועי בעירה פנימית מסורתיים. התוצאות מצביעות על כך שהשדות המגנטיים בכלי רכב חשמליים אינם מהווים סיכונים בריאותיים משמעותיים.

    קרינה בתדר רדיו

    קרינת תדר רדיו (RF) היא סוג נוסף של שדה אלקטרומגנטי הנפוץ בטכנולוגיה מודרנית. בהקשר של כלי רכב חשמליים, קרינת RF יכולה להיפלט ממערכות תקשורת ומכשירים ברכב כמו מכשירי טלפון ניידים. החקירות הסלקטיביות בתדירות על חשיפת RF EMF ברכבי רכב חשמליים הראו כי רמות החשיפה נגרמות בעיקר משימוש במכשירים ניידים בתוך הרכבים. עם זאת, עוצמת שדה ה-RF בתוך כלי רכב חשמליים נמוכה יחסית, עם ערכי חציון של עד 0.5 V/m וערכי אחוזון 95 של עד 2 V/m במערך הנתונים המוקלטים.

    השוואת רכבים חשמליים למקורות אחרים של חשיפת EMF

    כאשר דנים בכלי רכב חשמליים ופליטות שדה אלקטרומגנטי פוטנציאלי (EMF), חשוב להשוות את הרמות הללו לפליטות ממקורות אחרים. EMFs קיימים בסביבות יומיומיות שונות, כגון טלפונים ניידים, נתבי Wi-Fi ומכשירי חשמל ביתיים.

    מכוניות חשמליות והיברידיות אכן פולטות קרינת EMF, לרוב יותר מרכבי בנזין סטנדרטיים. הסוללות הגדולות בכלי רכב אלו, יחד עם המכשירים האלקטרוניים ברכב, כולם תורמים לייצור EMF. רוב הקרינה הזו נשארת כלואה בתוך הרכב. עם זאת, אפילו הערכים הגבוהים ביותר של חשיפת EMF ברכבי חשמל אינם נחשבים לחששות בריאותיים.

    לשם השוואה, רמת החשיפה המקסימלית בתוך תחבורה קרקעית ציבורית נגרמת בעיקר משימוש במכשירים ניידים. הערך החציוני של EMF בהגדרה זו מגיע עד 0.5 V/m, עם רמה מקסימלית של 2 V/m באחוזון ה-95 של הערכים המוקלטים. רמת חשיפה זו גבוהה משמעותית מזו שנמצאת ברכבי חשמליים טיפוסיים.

    לגבי מכשירי חשמל ביתיים, חשמל מלוכלך הוא צורה נוספת של EMF שנוצר על ידי מכשירים אלקטרוניים הממירים מתח AC לDC. קפיצי מתח בתדר גבוה אלה זורמים חזרה לרשת החשמל, עולים על חיווט חשמלי קיים ומקרינים אל הסביבה.

    לסיכום, כלי רכב חשמליים אכן פולטים קרינת EMF, אך רמות אלו אינן נחשבות כמזיקות בהשוואה למקורות אחרים של חשיפה ל-EMF. מודעות לכל המקורות ונקיטת צעדים מעשיים כדי למזער את החשיפה היא גישה הגיונית לניהול EMF.

    כותבת המאמר: ריטה פסחוב

    בהתחלה ראיתי ברכבים חשמליים הזדמנות לחסכון כלכלי משמעותי. אך התחום הטכנולוגי והחדשני הזה פתח אותי לעולם מדהים, מרגש ובעיקר ידידותי לסביבה.

    מאמרים נוספים

    בחינת העלויות הכרוכות באחזקת רכב חשמלי

    מכוניות חשמליות זכו לתשומת לב משמעותית בשנים האחרונות, ופנו לצרכנים מודעים לסביבה בחיפוש אחר אפשרויות ...

    מידע נוסף

    הצצה לעתיד: עמדות טעינה אולטרה מהירות לרכבים חשמליים

    שוק הרכב החשמלי מתפתח במהירות, והביקוש לתשתית טעינה יעילה יותר גדל במקביל. היבט משמעותי אחד ...

    מידע נוסף

    הגנת סייבר על עמדות טעינה לרכבים חשמליים

    האימוץ הגובר של כלי רכב חשמליים הוביל לביקוש גובר לעמדות טעינה. ככל שעמדות אלה הופכות ...

    מידע נוסף